Vandaag was echt een heerlijke les! Echt heel fijn.
Hoe vreselijk het vorige week was, zo fijn was het nu. Echt super!
Dat is eigenlijk mijn eerste reactie.
Inhoud van de les.
Vandaag gingen we het hebben over klassieke muziek. Er kwam eerst een uitleg over wat het eigenlijk is, wanneer het ontstond, wat een componist eigenlijk is, wat voor instrumenten er zijn (koperblazers/strijk/houtblazers) enz. Hierbij zaten verschillende luisterfragmenten waarin de leerlingen konden horen dat klassieke muziek nu nog voorkomt maar dan op een andere manier. Voorbeeld: Nokia ringtone-Mozart Symfonie nr. 40, Aida van Verdi- Stadionnummer, Robin Thicke (popnummer) met het thema van Beethovens 5e symfonie.
Hierna gingen we een stukje van het ballet van het Zwanenmeer kijken. De leerlingen moesten namelijk het tweede deel van de les een stukje hieruit spelen (muziek op maat vmbo 2).
Hoe ging de les.
Eigenlijk ging het echt heel goed.
Vandaag kwam ik er achter dat ik de leerlingen echt ging zien als individuen. Ik begon de les met een korte terugblik op vorige week. Ik had perfect in mijn hoofd zitten wat ik wilde zeggen maar het kwam er gewoon echt niet uit. Best wel balen, ik was er zelf niet tevreden over. Dit had waarschijnlijk nog gewoon met spanning te maken en het idee van de angstaanjagende groep leerlingen. Toch begrepen de leerlingen het echt wel. Ze waren stil en sommigen knikten toen ik er iets over zij en ze waren echt heel leuk. Ik denk dat ze al flink op hun kop hebben gekregen van hun mentor.
Ik heb er niet te veel woorden aan vuil gemaakt en ben gewoon positief aan een nieuwe les begonnen. Echt heel fijn!
Na ongeveer 10 min van de les was de grote angstaanjagende groep helemaal niet meer zo angstaanjagend, het waren ineens gewoon 28 kinderen die enthousiast en leuk waren en allemaal verschillend zijn. Dit inzicht gaf me echt zo’n fijn gevoel. Ik weet dat ik dat al veel eerder had moeten hebben maar het lukte me eerder gewoon niet.
Natuurlijk gingen er ook een hoop dingen nog helemaal niet zo goed maar ik ben heel tevreden over de les en ik denk dat de leerlingen het ook echt leuk vonden en dat mijn manier van werken met ze, voor hun werkte.
Wat zeiden Suzan, Kenza en Gwen?
Tips:
-Zeg niet ‘we gaan iets moeilijks doen’ dan vinden zij het bij voorbaat al moeilijk.
-Als leerlingen pauze hebben gehad tussen de twee lessen door even weer duidelijk opnieuw beginnen anders wordt het een zooitje.
-Het is moeilijk om na de pauze de draad weer op te pakken. Je gaat steeds beter. De sfeer is goed, maar het begint een beetje erg uitbundig.
-Je merkt dat het verdelen van de partijen nog niet eens zo makkelijk is, valt of staat met dat je precies weet wat je wilt en hoe. Neem dat mee voor de volgende keer!
-De speelopdracht valt of staat met de kortheid van de instructie. Wees kort en concreet. Neem de tijd om het stil te laten worden, laat de rust weerkeren.
-Geef ze instructie hoe je piano moet spelen, met 5 vingers in plaats van 2.
Tops:
-Goed dat je het voornemen positief te starten vol hebt gehouden
-Leuke interactie met de leerlingen
-Je geeft structuur aan de les door te zeggen wat je gaat doen.
-Hele relaxte, fijne houding voor de klas. Dat moet je zeker volhouden. (JEUJ!!)
-Prima zo als je dat aanpakte. Je bent bijzonder vriendelijk naar de klas toe, heel open, heel vriendelijk, heel bemoedigend. Heel goed dat je dat ook benoemd, daarmee stort je op hun emotionele bankrekening. (zie mijn blog!) Ik vind je echt een hele fijne persoon voor de klas!
Vraag.
Ik ging dus een stukje spelen uit het Zwanenmeer. Echt net voor de les kreeg ik te horen dat de leerlingen pas 3 noten konden lezen (f, g, a) en dat was het. Ik wist dat gewoon echt niet dus HELP!! Was even moeilijk. Ineens moest ik nog noten uit gaan leggen. Hierbij kwam kijken dat ze nog nooit op een keyboard hadden gespeeld. Eigenlijk hadden ze nog gewoon nooit een speelles gedaan.
Als het mis ging met het stukje spelen raakte ik de kluts soms kwijt. Ik was aan het klappen en aan het zingen en alles aan het doen. Ik was hier, bleek achteraf, ook echt te onduidelijk in. Ik had zelf heel goed in mijn hoofd zitten wat ik wilde maar bracht dit echt niet goed over. Maar misschien kan ik ook wel gewoon niet verwachten dat het meteen goed gaat voor een eerste speelles. Wat kunnen je eisen zijn als het om zo’n speelstuk gaat? Ik denk namelijk echt dat mijn eisen te hoog lagen of zo. Wat zijn jullie eisen bij het spelen van zo’n stuk?
4 opmerkingen:
YesYesYes!
Kimmie, ik ben zo blij dat het zo goed verliep! En ik heb me voorgenomen aankomende week te gaan letten op mijn houding. Zo ontspannen als jij ervoor staat wil ik ook wel zijn. Woensdag uitproberen:)
Pfff.. wat kunnen we eisen en wat mogen we verwachten?! Mooi onderwerp voor stagereflectie. Ik vind dat ook lastig.
Gaat je vraag trouwens over eisen en verwachting van de kwaliteit van de muziek of ook van hun inzet?
Als het gaat om de kwaliteit zou ik zo'n eerste les niet hele hoge verwachtingen hebben, maar wel eisen dat er op zo'n manier gespeeld wordt dat het klinkt zoals ik dat in mijn hoofd heb: 'zo wil ik het horen, nu jullie'. Ik zou veel voor- en nadoen. Ben benieuwd wat de rest zou doen..
liefs
Als je muziek wilt maken met een groep, doe je volgens mij nimmer een concessie aan het feit dat het muziek moet zijn. Je kunt wel concessies doen aan de hoeveelheid noten, die gespeeld moeten worden.
M.a.w.: Als je alleen de eerste noot kunt spelen, moet die wel helemaal op tijd zijn en moet de klankkwaliteit van die ene noot top zijn.
De muziek maakt namelijk dat er een succesmoment te beleven valt, hoe kort ook, dus daar ligt precies het antwoord in wat je kunt/ moet eisen.
Een reactie posten