Kenza voelde zich vandaag niet zo lekker waardoor ik vanmorgen om 8 uur alleen in de bus zat op weg naar het Oosterlichtcollege. In de bus besloot ik om ook Kenza haar klas over te nemen. Ik en Kenza geven toch altijd dezelfde les dus nu zou ik de les gewoon 2x geven. Achteraf was 2 uur een blokuur toch wel een beetje veel maar het was wel heel erg leerzaam.
Wat gingen we doen?
Vervolg van de wereldreis. Vandaag aangekomen in Afrika. Ik vind het zelf een heel leuk onderwerp, spreekt mij zelf heel erg aan dus dat is dan sowieso wel heel leuk om te geven!
Ik begon de les met het voor en na klappen van een ritme. Om alvast er in te komen. Daarna kwam er een stukje uitleg met luistervoorbeelden over Afrikaanse muziek. Over de verschillen met westerse muziek, de instrumenten en natuurlijk over Paul Simon zijn album Graceland. Dit heb ik zo kort mogelijk proberen te houden. Daarna gingen we de drumdans doen uit muziek op maat vmbo 2. Hierin stonden 4 verschillende ritmes die ze dan in groepjes van 4 moesten spelen. Ieder kind uit het groepje een ander ritme. De ritmes waren best eenvoudig dus daarna moesten ze nog een eigen ritme schema maken en dit uit voeren. Dus precies hetzelfde als de drumdans alleen dan zelf bedacht.
Kenza haar klas.
Als eerste gaf ik les aan Kenza haar klas. Ik merkte dat ik dit wel wat moeilijker vond dan mijn eigen klas. Die ken ik al veel beter (ook al ken ik ze pas zo kort). Ik weet bij mijn eigen klas wie ik op welke manier aan moet pakken en hoe ik ze aan het werk krijg, daarnaast weet ik ook ongeveer wat hun niveau is. Hierbij had ik dat minder. Ik vond de les toch best lekker gaan. Ik was zelf wel tevreden alleen ik werd er niet echt blij van. Als ik voor mijn eigen klasje sta dan voel ik me echt op mijn plek en vind ik het zo leuk om les te geven. Hier moest ik echt soms denken: Oke, je mag best een keer lachen/glimlachen, je hoeft niet perse heel de tijd neutraal te kijken.. Haha.. Best moeilijk nog soms. Ik dacht dat ik dat altijd wel zou hebben, dat lachen, maar het was er gewoon niet echt.
Tips en tops van Gwen bij deze klas:
-Bij ritme klappen een duidelijkere puls meegeven. Ze hadden het soms niet helemaal te pakken.
-Interactie met de groep is goed
-Je bent best lang aan het woord in het begin voordat ze in groepen uiteen gaan. Dit kan wel maar geef ze dan opdrachten (vooral bij de nummers)àhad ik opgeschreven in mijn lesvoorbereiding maar gewoon compleet vergeten om dat te doen!
-Groepsindeling: Gaat goed!
-Ritmes oefenen: kun je ook eerst even klassikaal doornemen en ze dan in hun eigen groep laten oefenenàdit bij de 2e les gedaan en dat werkte echt veel beter!
-Probeer tempo te houden bij het klassikaal spelen. Je merkt dat als het te lang duurt de klas onrustig wordt.
Mijn klas.
Dit vond ik beter gaan dan de klas van Kenza. Ik vind het (inmiddels) echt een leuke klas om les aan te geven. Ik ben meteen begonnen met een complimentje over de vorige les en dan ik echt verwachte dat het nu weer zo zou gaan. Daar reageerden ze tof op! De klas wist veel en vond het geloof ik ook echt interessant. Wel werd het echt een grote zooi toen ze met ritme instrumenten aan de slag moesten gaan. HELP!! Ik denk echt dat ik een gehoorbeschadiging op heb gelopen zo hard was het. Heb het echt een aantal keer stil moeten leggen omdat het echt niet ging. Ik kwam er achter dat ik speellessen toch echt wel erg moeilijk vind! Kinderen vinden die instrumenten gewoon erg interessant en als docent ben jij dan ineens veel minder interessant. Qua organisatie moet je veel doen en dat heb ik nog niet helemaal perfect in mijn hoofd zitten. Maar op zich ben ik gewoon tevreden over hoe het ging. Het werd een beetje een herrie maar ja.. Moet op z’n tijd ook wel even kunnen.
Tips en tops van Gwen:
-Goed gestart met de ritmes
-Goed de rust bewaard probeer dit vol te houden
-Let er op dat je duidelijke instructies blijft geven, wat moeten ze doen als ze een instrument hebben: hebben ze allemaal de opdracht goed begrepen denk je?
-Na de pauze: goede instructies
-De klas vindt het moeilijk om samen te werken zodra ze een instrument in handen hebben.
-Hoe kun je het beste presentaties evalueren?
Conclusie.
Het was eigenlijk een prima dagje. Hier en daar wat slordigheidfoutjes gemaakt. Ik vond het een leuke maar ontzettend vermoeiende dag. 2 blokuren les geven is stiekem toch wel erg lang!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten