Een beetje met gemengde gevoelens ging ik naar het Oosterlicht college in Nieuwegein. Aan de ene kant vond ik de les die ik en Kenza allebei gingen geven heel leuk en hoopte ik dat ze er ook zo enthousiast op zouden reageren, maar aan de andere kant was ik ontzettend bang dat het weer zo vreselijk moeilijk zou worden als de vorige keer.
Maar gelukkig.. Het viel allemaal reuze mee!
Ik ga vanaf nu proberen om mijn verhaaltjes net zo overzichtelijk te houden als de meeste van jullie allemaal doen, dus Kenza ik aap je even na want mijn verhalen zijn echt vreselijk onlogisch.
Leerplan
Vorige week hebben Kenza en ik eens door een muziek op maat boek gebladerd. Hierin werken ze heel leuk vanuit verschillende werelddelen/landen. Daar wilden wij ook wel iets mee gaan doen dachten we toen. We hebben toen wat dingen op geschreven die we leuk vonden om te gaan doen en Kenza heeft daar toen een super leerplan van gemaakt. Dan hebben wij en de leerlingen een idee wat we gaan doen. Leerlingen zijn dan misschien wat rustiger en wij ook.
Onze wereldreis gaan we beginnen in Noord-Amerika. We gaan het vandaag hebben over rap.
Lesopzet
1. Een warming-up op rap-muziek die al aanstaat als de leerlingen binnen komen.
2. Uitleg over rap. Wat is rap? Waar komt het vandaan? Wat is het verschil tussen east- en westcoast? Wat hebben DJ's ermee te maken? enz.
3. Kenmerken benoemen van rap. Dit samen met de klas.
4. Verschillende soorten raps behandelen. Hierbij hadden we 3 luistervoorbeelden. Hate it or love it, stuk en boks ouwe.
5. Leerlingen moeten zelf een rap gaan schrijven
6. Leerlingen moeten hun zelf gemaakte rap gaan presenteren.
Kenza haar les
Deze week had ik geluk want Kenza zou precies dezelfde les geven alleen dan voor mij. Ik kon dus al een beetje bij haar afkijken. Gwen gaf me ook al wat tips voor ik mijn les ging geven waardoor het wel iets makkelijker was voor mij.
Mijn indruk van mijn eigen les
In het begin van de les moest ik heel veel wachten en 'boos' worden op de leerlingen. Ik kreeg ze maar niet stil. Ze hadden het wel echt heel vaak over het onderwerp maar het is gewoon heel vervelend als alle leerlingen door elkaar praten. Ik merkte dat ik het best moeilijk vond om een heel verhaal te vertellen over rap. Het zat allemaal goed in mijn hoofd maar het kwam er niet echt uit. Dat is wel echt nog iets wat ik vaker wil oefenen, zodat dit goed gaat.
Op een gegeven moment begon ik er echt plezier in te krijgen om voor de klas te staan. Wie had dat vorige week ooit gedacht?! Ze waren echt nog wel druk en soms kon ik echt geen hoogte van ze krijgen maar ze waren echt hard bezig met het schrijven van hun rap en er kwamen echt wel leuke dingen uit. Sommige leerlingen waren echt niet leuk en serieus (alleen maar scheldwoorden terwijl ik had gezegd dat je geen scheldwoorden mocht gebruiken) maar de andere leerlingen deden echt goed hun best!
Leerlingen reageerden ook wel leuk op mij en dat was fijn om te merken, zeker 1 op 1 was het heel fijn met ze werken.
Tips van Gwen en Kenza
-Het aller allerbelangrijkste punt van Gwen voor mij was dat ik in de gaten moet houden welke leerlingen vervelend zijn. Ik heb heel vaak gewoon niet door wie er nu de hele tijd aan het klieren zijn. Die leerlingen mag ik ook veel strenger aanpakken. Gwen stelde voor dat ik als ik het stil wil hebben de klas echt goed door moet kijken, leerling voor leerling, zodat ik er snel achter kom waar de knelpunten zitten. De leerlingen die het drukst zijn ook aanpakken dan. Super tip waar ik ook iets mee kan!
-Strenger zijn, niet te lief.
Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen waar ik aan kan werken maar bijna uit alle tips voor mij komt het toch weer terecht op het strenger zijn en in de gaten houden wie er vervelend zijn. Bijna alles van wat er niet helemaal ging zoals gepland had hiermee te maken!
Tops
-Goed dat je het volhoud dat je stilte eist. Geduld is een schone zaak.
-Je praat duidelijk en je hebt een open houding
-Goed ingaan op opmerkingen van leerlingen
-Zelf groepjes in delen is top (ik zag het bij Kenza misgaan dus dat is een beetje een oneerlijke top maar toch, het werkte!)
Volgende les
Ik ga de leerlingen echt in de gaten houden als het gaat om de drukke leerlingen eruit pikken. Ik ga daar tijd in steken de volgende les. Het is sowieso gewoon makkelijk als je weet wie er druk zijn zodat je hun extra in de gaten kunt houden.
Vraag voor jullie:
Hebben jullie nog goede tips die ik kan gebruiken om het stil te krijgen?
Iets wat bij jullie in de lessen goed werkte?
1 opmerking:
Je bent gek, we hebben toch samen het leerplan bedacht? I just wrote it down. We hebben toch maar even in totaal 200 (tweehonderd!) minuten les gegeven!
Een reactie posten