Na een spannende stage op de basisschool zijn we toegekomen aan de middelbare school. Een plek met hele andere manieren van lesgeven en hele andere leerlingen. Hoe wil ik dit aanpakken en hoe juist niet?
In veel gevallen zou dit overeen komen met mijn persoonlijk ontwikkelingsplan voor het basisonderwijs. Ik heb tijdens deze stage veel geleerd maar heb nog niet al mijn verbeterpunten goed genoeg verbeterd.
Do’s:
-Enthousiast zijn. Ik weet door vorig jaar hoe het is om voor een vervelendere middelbare schoolklas te staan. Toen verloor ik mijn enthousiasme af en toe. Ik wil deze nu zeker vast blijven houden, het moet voor mezelf ook leuk zijn.
-Consequent zijn. Ik dreig vaak met dingen maar maak het dan toch niet waar. Of ik moet niet meer dreigen of ik moet het dat ook echt uitvoeren.
-Leerzame lessen geven en dan met veel speelmogelijkheden. Ik wil ze zo veel mogelijk leren door middel van doen.
-Me kunnen identificeren in de leerlingen; ik wil ze begrijpen. Zodra dit niet het geval is kun je in mijn ogen nooit een echte goede docent worden.
-Eisen stellen; weet wat je wilt en probeer dit ook uit de leerlingen te krijgen
-Heb altijd een plan B achter de hand. Je weet nooit hoe leerlingen reageren op je voorbereide les. Als het anders gaat dan verwacht is het makkelijk om een plan B achter de hand te hebben.
-De leerlingen het nut van muziek laten voelen en beleven. Als muziekdocent zul je nog vaak de discussie moeten voeren wat het nut is van muziek. Als je het nut over kunt brengen aan kinderen ben je al een hele stap verder.
-Les door laten lopen. Veel werken door middel van gebaren. Zodra je de les stil legt om te gaan praten denken de leerlingen niet meer in het muzikale geheel.
-Veel succesmomenten toevoegen aan de les. Zodra leerlingen horen hoe mooi het in het geheel klinkt krijgen ze weer extra energie om het mooi te maken. Zonder succesmomenten krijg je er genoeg van.
-Storend gedrag herkennen
Don’ts:
-Popi jopi docent uithangen; ik wil niet dat de leerlingen het gevoel hebben dat ze zomaar alles kunnen maken. Ik ga proberen streng en consequent te zijn en dit over te brengen aan de leerlingen.
-Les te vaak onderbreken; als een leerling het niet begrijpt of vervelend is kun je deze ook even persoonlijk aanspreken en de les gewoon door laten gaan
-Te streng zijn; je mag op zijn tijd best duidelijk of streng zijn maar ik wil proberen dat voor te zijn zodat het niet nodig is.
-Chaos
-Lesonderdelen geven zonder reden. Ik wil bij alles bedenken waarom ik het doe. Ik wil voor alles een reden hebben. Waarom is het belangrijk om iets te leren? Waarom leer je het juist op dat moment? Enz.
-Onvoorbereide lessen
-Ontbreken van muzikaliteit; muziek=muzikaliteit dus dit mag zeker niet ontbreken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten