woensdag 4 november 2009

2 volledige lessen,, WAAH!

Vandaag heb ik voor het eerst 2 volledige lessen gegeven.

Tot nu toe heb ik vooral halve lessen gegeven of geholpen maar nu moest het er toch echt van komen, de eerste volledige les in mijn eentje.

 

De 1e les was aan een havo/vwo brugklas.

Zij zijn bezig met ritmes bestaande uit kwart – en achtste noten dus hier moest ik mee doorgaan. Op advies van Erzsi vorige week ben ik begonnen met de improvisatie opdracht die Suzan in de herfstvakantie met ons heeft gedaan alleen nu met klappen. Ik klap dus een ritme voor degene na mij in de kring klapt dit na en verzint er zelf 4 tellen achteraan, de volgende klapt die 4 tellen weer na enz.

Ik was hier alleen echt te chaotisch in mijn uitleg. Brabbelde maar door en uiteindelijk begrepen ze het wel maar toch niet helemaal. Ik had het bijvoorbeeld over een maat. Een heel normaal en logisch woord voor mij maar ik had er even niet over nagedacht dat deze leerlingen dat niet allemaal begrijpen. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat de opdracht wel oke ging maar niet echt super.

 

In het tweede deel van de les moesten ze in 4 maten een ritme maken met achtste en kwart noten. Ik had het even voorgedaan hoe het er uit kon zien en dit begrepen ze prima. Na 5 minuten had eigenlijk iedereen een goed ritme opdrachtje op papier staan. Toen moesten ze aan de slag in groepjes van vier personen. Ze mochten een van die ritmes uitkiezen en deze gingen ze dan oefenen op de conga’s en djembe’s en volgende week moet dit voor punt uitgevoerd worden.

Dit ging naar mijn idee eigenlijk heel goed. Ze waren nu en dan wat onrustig maar ze werkten echt aan de opdrachten en er kwamen echt al wel goede dingen uit.

Daar was dan toch nog mijn eigen succesmomentje deze les..!

 

De 2e les was een 2 havo/vwo.

Dit was voor mij echt weer even een dieptepuntje.

De leerlingen kwamen echt te dicht bij mij in mijn persoonlijke veld. Ze waren erg onrustig, ik kreeg geen aandacht, sommige leerlingen deden brutaal en iedereen vond mijn accent hilarisch. De eerste paar keer lachte ik nog mee maar uiteindelijk is het klaar. En waar dit alles aan lag?

Ik weet het gewoon echt niet. Ik weet niet precies waar het vandaan komt.

Misschien ben ik onduidelijk, is mijn instructie chaotisch, ben ik niet enthousiast genoeg, ben ik niet positief genoeg.. Ik weet het gewoon echt niet. Dit is echt iets wat ik uit moet gaan zoeken want dit maakt lesgeven voor mij echt heel vervelend.

Ik wil mezelf kunnen zijn voor de klas en op dit moment raak ik mezelf kwijt voor de klas.

Vraagje: Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd? Dat je jezelf kunt zijn ondanks dat je gewoon veel dingen moet doen, dingen die je stagementor wil om door te kunnen gaan met zijn lessen?

1 opmerking:

Erzsi Ladage zei

Stel aan het begin van de volgende les een heel duidelijke regel, die ALTIJD moet gelden:
R_E_S_P_E_C_T.
Altijd. Naar iedereen en alles toe. Naar de ruimte, de spullen, naar elkaar, naar jou en, last but not least: naar zichzelf!
Daar moet je even in investeren en dat kost tijd. Geeft niet, want daar heb je als het goed is in de volgende lessen profijt van.
Verder: weet van te voren heel goed WAT je precies WAAROM wilt dat de leerlingen doen. Zet dat per opdracht in HOOGUIT 5 zinnen op papier. Dat is namelijk de kern. Dat is precies wat je wilt, niets meer, niets minder. Misschien is je instructie dan ook precies dat.
Volgens mij heb je dan geen 'ruis' meer, waarin ongewenst gedrag plaats zou kunnen vinden en hebben leerlingen geen enkele reden meer om ander gedrag te vertonen dan je van ze vraagt.
Natuurlijk is daar veel meer over te zeggen. Wie volgt?
Laat je in elk geval NOOIT persoonlijk raken, want het gaat nooit over jouw persoon. Het gaat altijd om wat je van ze wilt en of dat duidelijk is.

Hoe dan ook: volgens mij zit er een prima muzikant in jou en iemand die het leuk vindt om dat over te dragen. Daar gaat het tenslotte om...