Voor vandaag hadden ik en Bert een so gemaakt over ritme voor de eerste klas. Deze so was onverwacht maar het was gewoon meer een test over wat ze opgenomen hadden de laatste lessen over ritme en wat ze er van snappen.
Bij Bert ging dit echt prima maar ik kreeg echt een hoop gedoe over me heen. Je mocht, volgens hun, geen onverwachte so's geven voor de kerstvakantie. Ik had er nog nooit van gehoord en Lennard zei dat het onzin was. Maar zij waren er echt van overtuigd. Ik weet nog steeds niet of het mag of niet maar heb het toch gewoon gedaan. Ze waren echt ontzettend brutaal en moeilijk aan het doen. Discussie na discussie vanuit hun kant.
Op een gegeven moment ben ik maar gewoon begonnen met de so maar ze waren echt gewoon aan het overleggen en dat wilde ik natuurlijk niet hebben. Ik heb wel 10 x gezegd dat ik dat niet wil hebben maar als ze doorgaan wat doe je dan?
Beetje onhandig. Uiteindelijk werden ze toch stil en is het toch nog wel oke gegaan maar wat een gedoe..!
De tweede les die ik gaf was aan de 2e klas. Ik wilde gewoon lekker met hen aan de slag, beetje spelen. Nou dat ging weer eens niet!
Vandaag was ik gelukkig wel gewoon rustig en relax gebleven. Ik baalde, natuurlijk.. Maar verder voel ik me nu prima, dat is dan wel weer fijn! Iets anders dan de vorige weken..
Lennard zei vooral dat de leerlingen behoefte hebben aan meer autoriteit. Dat ik veel duidelijker moet zijn in alles..
Bert vertelde me dat ik echt 'iets te lief' was voor de klas.
Dus dit zullen mijn grootste verbeterpunten zijn voor de komende weken. Ik moet dus iets meer gaan bitchen
Van Bert moest ik veel meer gaan bitchen en waarschijnlijk was het dan voor mijn idee rampzalig maar vinden de leerlingen dat veel fijner.
Nou ik ben benieuwd! Jammer dat ik zo niet gewoon leuk kan blijven doen maar dit moet ik gewoon even leren. Vooral dat ik duidelijk ben ik wat ik wil en hoe ik dat wil.
3 opmerkingen:
'Te lief zijn voor de klas', ik ken die beschuldiging =(
Balen dat het vandaag minder ging, maar fijn dat je goeie richtlijnen hebt gekregen voor de volgende lessen! Gaat goed komen!
Ha Kim,
de lln. van de tl-klas van José en mij zouden zeggen dat je iets meer moet dissen inderdaad. Trek die teugels aan, dat kan je! Zoek de onderwerpen/activiteiten op waarin je zelf zo'n plezier hebt! x
Haai Kim,
Eerst even over die SO. Ik neem aan dat je hen wel allemaal apart had gezet? En anders zou ik degene die doorgaan echt in uithoeken van het lokaal zetten. Zover mogelijk bij elkaar vandaan. Daarnaast kun je altijd gaan dreigen (aah wat klinkt dat erg) dat wanneer ze nog een woord zeggen er een punt af gaat of dat ze meteen een 1 hebben. Dat werkt meestal wel.
En dan over dat strenger zijn. Ik zou denk ik meteen aan het begin van de les je grenzen aangeven. Zeggen wat je gaat doen en dan daarbij vertellen hoe je het niet wilt hebben. Zo kun je leerlingen tijdens de les daar nog aan herinneren. Spreek bepaalde dingen af.
Succes!
Kus
Een reactie posten