vrijdag 22 mei 2009

Les over Nederpop!

Het is nu kwart over 10 en ik zit in de trein op weg naar Helmond. Na een zware en vermoeiende stagedag en stagereflectie moest ik snel even wat eten om vervolgens weer fris en fruitig klaar te staan voor mijn drama tentamen. Daarna nog heel gezellig even wat gedronken en nu maar mijn blog aan het typen.

Eerlijk gezegd is mijn stagedag alweer weggezakt door de drukte rond om het drama tentamen. Ik hoop dus dat ik nog wat interessante dingen kan melden in deze blog.

Algemene indruk: pittig en druk dagje.

De leerlingen waren flink druk en ik merkte dat ik ze hier op sommige momenten ook echt de ruimte voor gaf. Helemaal niet slim natuurlijk maar het gebeurde gewoon.

 

Wat gingen we deze les doen?

De klas had vorige week aan mij gevraagd wanneer we het nou eens over Nederlandse muziek zouden hebben. Nu realiseer ik me dat ik helemaal niet heb gezegd dat ik dat onderwerp had gekozen omdat zij het vorige week graag wilden, erg jammer bedenk ik me nu.

Deze les zouden we het gaan hebben over nederpop. Om te beginnen weer onze gebruikelijke uitleg over wat het inhield en de geschiedenis ervan met luistervoorbeelden. Daarna gingen we this ain’t gonna work van Alain Clark zingen. En het laatste lesuur (we geven een blokuur les) moesten de leerlingen in een computerlokaal (EINDELIJK RUST!!) aan een presentatie van 5 minuten over een artiest gaan maken die ze volgende week uit moeten voeren.

 

Hoe ging het?

Moeilijke vraag. Op zich vond ik het helemaal niet heel slecht gaan maar toch ging ik met een bedrukt gevoel weg van stage. Was toch niet tevreden.

Ik vind de leerlingen echt allemaal  zo leuk maar Gwen begon de dag al van: ‘oooh, ik geef volgend jaar die sportklas 1 echt aan een andere docent, wat zijn zij druk!!’ terwijl ik de leerlingen nog niet had gezien. Daardoor begint het al een beetje negatief.

Ik probeerde in het begin heel positief te blijven en dat lukte op zich wel goed alleen aan het einde van het eerste lesuur had ik het even helemaal gehad.

Zowel Christian als Jose kwamen vandaag kijken dus dat is dan toch wel een beetje spannender!

De klas was echt behoorlijk druk en ik moest steeds weer op stilte vragen, heel jammer eigenlijk. Ze hadden het wel steeds over het onderwerp waar we mee bezig waren maar toch vervelend als er de hele tijd ‘geschreeuw’ door de klas is. Als mijn leerlingen namelijk gaan roezemoezen moet dat meteen gewoon op praatniveau en dan 28 leerlingen tegelijk word HERRIE!

Een aantal keer ben ik er over heen gaan schreeuwen maar dat is natuurlijk helemaal niet slim! Hier kwam ik dan ook wel vrij snel achter waardoor het even minder werd. Ik heb dat echt nog nooit gedaan dus snap niet zo goed waarom ik het nou deed..

 

Tips en tops van Jose, Kenza en Christian?

+Je wacht op stilte en op het moment dat het stil is praat je zelf ook wat zachter. Heel prettig, dan hou je de ‘rust’ in de klas

-Als je nou denkt dat ze echt niet goed naar je luisteren kun je met een ‘strafmaatregel’ komen. Dus geen straf geven maar een dreigement; als de eerstvolgende die door me heen praat krijgt een rode kaart. Is niet leuk, maar met zo’n grote klas heb je soms geen keus. Vraag aan klasgenootjes!! Wat vinden jullie hier van?? Ik vind nog steeds dat je eerst de stappen van Susan moet volgen. Dit deze les inderdaad te weinig gedaan!

-Tel af!! (OEPS VERGETEN!)

+Je zingt het goed voor! Heel duidelijk

-Stel voor het luisterfragment duidelijk de vraag waar ze op moeten letten. De vraag valt nu een beetje weg. (deed het op weg naar de laptop, als je een vraag wilt stellen dus dat nog doen als je stil staat. Dat is een goede tip!)

+Veel complimentjes gegeven

 

Wat te doen volgende week?

Volgende week is het de laatste les. Toch wil ik dan nog wat dingen uitproberen.

Een ding is om bij de deur te gaan staan als de leerlingen binnen komen en de leerlingen dan persoonlijk aanspreken. ‘Goedemorgen’ ‘Wat een leuke schoenen heb je aan!’ ‘Hoe gaat het?’ enz. Gewoon een aantal persoonlijke dingen tegen de leerlingen zeggen. Eens uitproberen hoe dit werkt bij mijn klas.

Het tweede wat ik nog wil gaan doen is strenger zijn. Christian kwam hiermee aanzetten, had het nog niet eerder gehoord deze stage dus wil het toch nog even uitproberen. Ik liet nu te veel gebeuren. En als ik ‘boos’ ben mijn stem en adem laag houden, dan komt het veel beter over.
Hoop dat deze dingen er voor zorgen dat ik een leuke laatste les heb met mijn 28 erg drukke, maar toch wel hele leuke kinderen.

1 opmerking:

Fred zei

haha, leuk stukje! Ik had het een beetje met je te doen ,)