zondag 8 maart 2009

Stage 4 maart. Observatieles


Les 1 Mentorklas vmbo basis 2

-Keren boos worden in de les: 7x

-Hoe komen de leerlingen binnen?

Geschreeuw, gedoe. Een leerling springt meteen achter het drumstel. Zodra de docent wil beginnen krijgt ze de leerlingen wel stil.

-Heel veel geroezemoes, moet ontzettend veel waarschuwen en boos worden

-Heel direct naar leerlingen, werkt goed!

-‘Open vraag’: Ik hoorde dat een aantal van jullie willen drummen. JAA!!! JEUJ! FIJN!!

-Zodra ze uit gaat delen meteen ontzettend veel lawaai. Niet zomaar een beetje geklets maar echt geschreeuw.

-Klas reageert op alles, je moet opletten met alles wat je zegt.

-Inhoud les: speelstuk uit muziek op maat

-Klas roept soms dat het stil moet zijn tegen medeleerlingen.

-Iedereen moet oortjes dragen bij het spelen, de helft doet dit maar (te weinig pluggen)

-‘Even geen vingers, ik raak in paniek van al die vingers.’ àleerlingen reageren leuk op dit soort uitspraken.

-Leerlingen hebben noten geschreven onder het speelstukje.

 

Les 2 vmbo theoretische leerweg 2 blokuur

-Keren boos worden in de les: 15x

-Klas komt binnen met ontzettend veel drukte

-Jongens en meisjes zitten behoorlijk gescheiden in de klas. Jongens naast jongens, meisjes naast meisjes. En de jongens rechts en de meisjes links in de klas

-Duurt heel lang voordat ze stil zijn

-Héél druk, blijven gewoon doorgaan

-Docent dreigt met rode kaarten. Veel stemverheffing

-Dreigementen worden niet waargemaakt, blijft dreigen maar er gebeurd niets.

-Inhoud les: Zelfde speelstuk uit muziek op maat als vorige les

-Dreigementen: 2 strafuren, rode kaart

-“Organisatie is heel moeilijk, het duurt lang voordat je ze eindelijk aan het werk hebt, dat leer je pas echt goed als je ook daadwerkelijk aan het werk bent.”

-Zodra de leerlingen aan het werk zijn oefenen ze wel echt.

-Tegen leerling: “Ik ben blij dat ik betaald krijg om je les te geven anders had ik het niet gedaan.” Ook hier reageren de leerlingen leuk op.

-Tegen leerling: “zit je met me te sjansen?”

-“Koptelefoon af, keyboard uit en dan luisteren.” Zo kunnen ze niet doorgaan met spelen als zij aan het woord is.

-Leerlingen hebben heel veel moeite met de rusten met voorspelen, gaan dan niet door in het juiste ritme.

-Leerlingen luisteren goed naar elkaar.

-Bijna iedereen neemt een ander tempo dan waarin Gwen aftelt.

-Ze gaat soms door met spelen tussen de voorspeelstukjes door, dat werkt wel. Dan blijf je in de muziek.

-Ritme’s van leerlingen heel slecht.

-Ze stuurt iemand uiteindelijk na veel te veel waarschuwingen uiteindelijk toch op de gang.

-Wisselt af, even zelfstandig oefenen dan 1e 2 regels voorspelen, weer zelfstandig verder oefenen, dan het hele stukje voorspelen. Dat houdt het voor de leerlingen interessant.

-Eind van de les zingen. Zit niet echt een reden bij, wordt wel wat van gezegd als ze niet goed mee zingen maar het is meer voor de gezelligheid nog even zingen.

-Dreigement: pauze wordt muziekles als het zo druk blijftàwordt niet uitgevoerd.

 

Les 3 Sportklas havo/vwo 1 blokuur

-Komen een stuk rustiger binnen, nog veel herrie maar rustiger.

-Weer heel veel dreigementen: pauze hier blijven, 2 uur nakomen, rode kaart enz.

-Inhoud les:

·      Herhalen theorie ritmes, hele noten, halve noten, kwart noten en achtste noten

·      De leerlingen krijgen allemaal 1 blad met 2x4 maten ritmes erop. Dit moeten ze door elkaar klappen. Leerling 1 klapt de 1e 4 maten, leerling 2 klapt de 2e 4 maten.

·      Leerlingen maken zelf 2 van dat soort ritmes die ze door elkaar moeten klappen.

·      Uitvoeren 1 van de 2 zelfgemaakte ritmes voor punt.

-Leerlingen zijn erg druk maar als ze eenmaal bezig zijn werken ze ontzettend hard!

-Hele leuke klas voor elkaar. Iedereen helpt elkaar. Als het 1 leerling niet goed lukt zorgen de andere leerlingen ervoor dat het uiteindelijk prima gaat.

-Kunnen de ritmes al best goed. Het klopt wat ze maken en de meeste voeren het ook heel goed uit.

1 opmerking:

Kenza zei

Goed gedaan, collega.