Vandaag maar meteen een ontzettend moeilijk liedje gedaan, party time are you gonna be mine heette het. Behoorlijk moeilijke sprongen en ook moeilijke inzetten erin (geen enkele regel begint gewoon gemakkelijk op 1) Dan maakte het wel behoorlijk moeilijk om aan te leren. Ik ben gewend dat het redelijk makkelijk gaat bij mijn klas. Na een aantal keer voor en nazingen gaat het eigenlijk al heel erg goed maar dat was vandaag dus niet zo.
Ik heb erg gemerkt dat ik ook echt een plan moet hebben voor als het niet zo makkelijk en goed gaat als gewoonlijk. Ik moet een plannetje maken zodat ze het niet saai gaan vinden. Dit ga ik dus de volgende keer iets duidelijker invullen op mijn lesformulieren. Wat ideeën die ik dan kan gaan gebruiken als het iets minder makkelijk gaat.
De klas was wel weer ongelooflijk lief en rustig (na 2 wat rumoerigere lessen) dus wil volgende week daar wel weer even mee beginnen.
Ik had ook voor de herhaling van de andere liedjes gezegd dat ze deze heel mooi moesten zingen voor de Meneren (schrijf je dat zo?) achter in de klas en toen deden ze echt heel goed hun best..Heel leuk om te zien.
Dan nog even kort de tips en tops van Jeroen:
-TIP: Als de kinderen moeten luisteren naar liedjes ze dit echt met een opdracht laten doen. Dan zijn ze echt heel erg geconcentreerd bezig
-TOP: Alles heel goed voorbereid en dat merken de kinderen ook
-TIP: Niet voorzingen en de noten tegelijk op de piano spelen, zorgt voor onrust. Het gaf me wel een 'veilig' gevoel maar is inderdaad eigenlijk alleen maar overbodig.
-TIP: Niet voorzingen en de noten tegelijk op de piano spelen, zorgt voor onrust. Het gaf me wel een 'veilig' gevoel maar is inderdaad eigenlijk alleen maar overbodig.
-TIP: Als een goed nog niet goed gaat niet zomaar van: kom dan doen we hem nog een keer. Maar het in kleinere stukken opdelen, bijvoorbeeld alles zingen op lalala. Dan is er variatie voor de kinderen en kunnen ze het gemakkelijker opnemen. Dus stappen maken voor als het niet zo gemakkelijk gaat (voorzorgsmaatregelen:-P)
-TOP: 'Je kunt heel goed met de kinderen omgaan, ik kan zien dat je het heel leuk vind!'
-TOP: Vorige week legde ik de les best vaak stil omdat 1 iemand niet snapte wat die moest doen of omdat er een paar een beetje vervelend deden. Nu ging het veel beter, les liep door!
-TIP: duidelijkere opstelling maken in wissellokaal
-TOP: Zang is top!
Toch weer een mooi lijstje waar ik aan kan gaan werken!! Ga het in mijn nieuwe lesvoorbereiding iets dieper uitwerken allemaal, zodat als het een keertje minder gemakkelijk gaat met aanleren ik dit toch op kan gaan lossen. Dat is mijn eerste leerdoel wat ik aan ga pakken!!
1 opmerking:
Wat goed Kim! Goede tops en tips waar je wat mee kunt. Niet dat die er zijn waar je niets mee kunt maar goed.
Het is inderdaad handig om wanneer je een liedje aanleert zinnen te knippen en als je merkt dat het niet goed gaat ze langzaam met ze zingen dan horen de kinderen de woorden, het ritme en de melodie goed. Ik heb het zelf ook een keer gedaan toen er best veel tekst in een stukje zat.
Een reactie posten