woensdag 12 november 2008

Les 5 alweer

Jeetje, we zitten gewoon al op de helft..
Qua tijd al over de helft maar qua lessen precies op de helft.. Les 5 zit er al weer op en er zijn nog 5 lessen te gaan!!
Het was vandaag heel leuk! Ik heb echt heel veel geleerd tijdens de les maar eigenlijk allemaal op een positieve manier.. 
We begonnen deze woensdag met een inloop half uurtje voor de ouders (even schriften en tekeningen van de kinderen komen kijken) en 1 van de ouders vertelde me dat zijn zoontje iedere woensdag helemaal blij zingend thuis kwam en dit eerder nooit deed. Dit jongetje is altijd best stil dus had niet verwacht dat hij dat zou doen. Echt ontzettend leuk om te horen dat ze het toch wel echt leuk vinden dan! 

Nou ik was ook vandaag weer begonnen met 5 min praten/luisteren naar een bepaalde stijl. Deze keer ging het over de progressieve rock (met als luistervoorbeeld Queen) en ze luisterden echt aandachtig en toen ik om kenmerken vroeg noemde iemand zelfs: meerstemmigheid.. Vond ik echt heel knap!! Ik had het op die leeftijd niet geweten. Wat ik wel merkte is dat ik soms nog wel wat moeite heb om een heel verhaal tegen de kinderen te moeten vertellen en er dan voor zorgen dat het nog logisch is. Daar ben ik sowieso heel slecht in dus ik heb bedacht om het volgende week voor 1 keer helemaal letterlijk op te schrijven en het dan nogmaals te proberen, kijken of dat beter gaat. 

Hierna heb ik het klapspelletje van drama gedaan en dit was echt groot succes, ze vonden dit heel leuk. In het begin hadden ze ontzettend veel moeite met concentreren maar uiteindelijk lukte het me toch. Ze moesten van mij allemaal de ogen dicht doen en dan het weer opnieuw doen. Hierdoor gingen ze opletten en luisterden ze heel geconcentreerd naar de klap. Leuk!

Hierna heb ik een nieuw lied aangeleerd gewoon door middel van voor en na zingen. Deze keer was het een leuk met zowel Nederlandse als Engelse teksten en dat laatste bleken ze toch moeilijk en een beetje eng te vinden. Bij dezelfde melodie op z'n Nederlands deden ze perfect mee maar op z'n Engels sloegen ze dicht. Door ze door elkaar te laten lopen werd dit voor een heel groot deel opgelost. Ik heb dat in het begin ook ooit gedaan en toen deden ze het ook al heel goed. Dus is denk ik wel een goede tip. Dan zijn ze en lichamelijk bezig en niet meer 'bang' om te zingen. Wel waren er een aantal 'vervelende' jongetjes die elkaar gingen duwen en pootje haken. Deze heb ik er na 1 waarschuwing uit gehaald en aan de kant laten staan, dat werkte. Ik moet echt sommige kinderen persoonlijk aan gaan spreken. Ik spreek nu vaak heel de klas aan als bijvoorbeeld 2 kinderen vervelend doen maar dan onderbreek ik meteen heel de les dus daar ga ik de komende weken nog hard mee aan het werk.
Wel laten weten wat ik wil maar niet daarvoor heel de les voor hoeven te onderbreken!

Als afsluiting had ik een yoga cd opgezet en moesten de kinderen allemaal op de grond gaan liggen met ogen dicht en handen op de buik hun ademhaling te voelen. Nog even ontspanning na de les. En dit bleek echt een succes. Het was zo leuk om te doen. Een aantal kinderen konden het gewoon echt niet en die heb ik op laten staan en weg laten gaan maar veel kinderen deden gewoon heel goed mee, begonnen te gapen en vroegen naderhand of we dit niet wekelijks konden doen. Het was echt fijn en eigenlijk vond iedereen het ook. Heel leuk om vaker te gaan doen. 

1 opmerking:

José zei

Kimmie!

Dank voor je complimenten:) Dat met de piano moet je vooral eens doen! Met mijn groep 3/4 was het ontzettend leuk maar ik denk dat het voor groep 7 ook nog heel goed kan.
Je bedenkt leuke oplossingen om je les aan te passen! (klappen met ogen dicht, door elkaar lopen). Verder kan ik het beamen dat het goed is om kinderen individueel aan te spreken, dat doe ik ook regelmatig zonder dat ik de vaart uit de les haal. En letterlijk opschrijven is idd slim, heb ik ook een keer gedaan, geeft een goede houvast!!
Bis morgen!
Kus