Vandaag besloten om weer een halve les te geven zodat Bert de andere helft van de les kon geven. Hij had vorige week nog niets gedaan en vond het fijn om met een halve les te beginnen.
Prima dus!
Vorige week ben ik begonnen met Pak maar mijn hand van Nick en Simon zonder dat ze tekst kregen. Vandaag besloot ik het lied af te maken maar nu met tekst!
Ze hebben een ontzettend fijne beamer net boven de piano hangen dus dat was heel fijn.
Ik zou 20 minuten les geven en Bert ook 20 min met 5 min overlap tijd en tijd om binnen te komen in het klaslokaal.
Maar Lennard had vorige week kauwgum gevonden onder een aantal krukken en moest daar even over preken, erg terecht natuurlijk! De leerlingen waren pas na 5 minuten binnen, Lennard ging 10 minuten preken, Bert begon met zijn les van 20 min, ik had nog 10 minuten over.
De tweede les kwamen de leerlingen te laat binnen (5 minuten), ging Lennard 15 minuten preken, Berg begon met zijn les van 20 min, ik had nog maar 5 (!!) minuten over.
De derde les besloten we dan ik mocht beginnen. Na het binnenkomen en Lennard zijn preek waren er nog 22 minuten over voor mijn en Berts les samen
Ik heb hier toen maar 12 minuten van ingepikt en zoveel mogelijk gedaan wat ik kon doen..!
Ik had een uitgebreide lesvoorbereiding gemaakt maar heb gewoon maar wat gedaan deze lessen. Heb natuurlijk wel gewoon het lied met ze gezongen maar moest ineens even heel flexibel zijn..! Gelukkig was het niet zo heel erg want ik kan de volgende keer gewoon weer verder gaan, dus geen probleem!
Reflectie van Lennard:
-Wachten op stilte werkt altijd, maar haalt de vaart eruit.
-Geef iets vaker aan dat je iets 'goedzo' vindt
-Soms kun je ze even 'steunen' als ze niet precies de goede melodie zingen
-Volgende week een lied doen wat ze nog niet kunnen (baby cares for, ga ik doen!) om mijn aanpak te zien bij iets wat ze niet al lang kennen--> Precies hetzelfde als bij Jose las ik net..
Vraag aan jullie:
In een van de klassen (gymnasium klas) zit een meisje die ontzettend druk en vooral erg bijdehand is. Ze reageert echt op alles wat je zegt. Alles klopt wel wat ze zegt maar het is net op het verkeerde moment. Ze steekt dan ook geen vinger op en praat er gewoon doorheen.
Dit meisje heeft wel iets (Lennard weet niet precies wat het is maar iets van ADHD of zoiets).
Heel de klas wordt gek van haar en het gedrag van de rest van de klas wordt een beetje pesterig aangezien het echt heel irritant is wat ze doet en het gebeurd echt elke les!
Hoe zouden jullie hiermee om gaan?
Hoe zouden jullie dit meisje benaderen en hoe benader je de klas die zo gek van haar wordt?
4 opmerkingen:
Hoe zouden jullie hiermee om gaan? Hoe zouden jullie dit meisje benaderen en hoe benader je de klas die zo gek van haar wordt?
De leerling heeft blijkbaar de behoefte aandacht te vragen en te krijgen. Die aandacht mag ze dan ook wel krijgen, maar het liefst op momenten die jij als docent uitkiest. Lastig wel! Vorig jaar had Erzsi wel iets gezegd over dat soort leerlingen. Dat je ze ook aandacht kunt geven zonder dat ze er om vragen, bijvoorbeeld het moment dat ze net binnenkomen ('wat een mooie trui/schoenen' etc). Dan hebben ze je aandacht al even gehad en gaan ze daar niet gelijk zelf om vragen. Weet niet of dit werkt, hoor, maar het klinkt ergens wel heel logisch.
Wat betreft het niet opsteken van de vinger.. José was tijdens haar eerste les heel duidelijk: 'ik heb één heel belangrijke regel, als je wat wilt vragen, dan steek je je vinger op'. Hiermee geef je ook gelijk een soort grens aan en kun je ze op hun gedrag aanspreken als ze het niet doen, je hebt immers een regel besproken.
Het is niet heel vreemd dat een klas sterk op haar reageert. Dat is zelfs een beetje te begrijpen, maar is geen gedrag dat je in je lokaal wilt hebben. Ik denk dat ik in het geval van opmerkingen die leerling zou aankijken in de hoop dat een blik genoeg is, mocht het echt niet acceptabel zijn, dan kun je altijd leerlingen aan het eind van de les even bij te vragen en uitleggen wat er vervelend is.
Goede vraag voor reflectie ook!
x Rens
Hee Kim!
Ik kan je niet direct zeggen wat ik daarmee zou doen, maar het is misschien een idee om met de klassementor daar over te praten. Hij weet er vast meer van.
Verder sluit ik me bij Renske aan!
PFoeh, hoe doe je zo iets? Vind t ook lastig. Ik denk dat het goed is om te weten wat dit meisje precies heeft en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze constant de les verstoort maar er telkens op reageren lijkt me ook niet de beste manier.
Voor haar gelden (zoals Renske zei) dezelfde regels als voor de rest van de klas. 'Als je je vinger opsteekt krijg je een beurt' ;) Hier kun je haar op wijzen. Ik denk dat er niks mis mee is om haar na de les een keer bij je roepen als het niet beter wordt.
Je punt op een positieve manier benaderen is wel belangrijk. Ik zou zeggen dat haar opmerkingen vaak goed zijn en dat je het waardeert dat ze oplet, maar dat je het ook op prijs stelt als ze haar vinger op steekt of haar toevoegingen even voor zich houdt zodat de les niet onrustig wordt. Ben benieuwd!
Hee Kim,
Ik zou zoiets zelf ook erg lastig vinden. Ik ben het met José eens; voor haar gelden dezelfde regels als voor de rest van de klas. Als ze haar vinger opsteekt krijgt ze een beurt. Je kunt best als het vervolgens te vaak gebeurt haar waarschuwen. Wees consequent!Probeer er in ieder geval voor te zorgen dat je haar niet of zo min mogelijk de ruimte geeft voor opmerkingen. Als ze een opmerking plaatst die je kunt gebruiken, vervolg er je les mee! Zorg dat de vaart in je les er niet door wordt verstoord.
Goed dat je deze vraag stelt, want het zal iedereen wel een keer overkomen.
Groetjes,
Wivineke
Een reactie posten