Gisteren had ik een visie waarvan ik dacht: Ja, dat is mijn visie. Dit is wat ik vind dat een onderbouwleerling na 3 jaar muziekles moet kunnen.
Ik was het er zelf echt wel mee eens totdat ik meer visies hoorde en er discussies op gang kwamen. Daar zaten zo’n goede argumenten tussen van anderen dat ik nu een dag later mijn hele visie kwijt ben.
Ik ga op deze blog een nieuwe visie neerzetten en hoop dat jullie hier even flink op in gaan hakken. Geen idee hoe ik een credo moet schrijven zonder visie dus ik begin met een nieuwe visie en dat credo komt erna pas!
Volgens mij kan muziek zowel het doel als het middel zijn.
De 3 havo leerling moet na 3 jaar:
-hun eigen smaak hebben ontwikkeld
-bewust zijn van hun eigen kunnen
-een zanger zijn
-een speler zijn
Hun eigen smaak hebben ontwikkeld:
Om dit te kunnen ontwikkelen moet de leerling kennis van verschillende soorten muziek hebben, zelfstandigheid creëren. De leerling moet hiervoor zowel alleen muziek gemaakt hebben als in een groep. De leerling moet gespeeld en gezongen hebben. Zonder al deze bouwstenen kan een eigen smaak niet ontwikkeld worden.
Hierbij is muziek dus het doel de leerling moet dit alles voldoende beheersen voordat hij/zij een eigen smaak heeft ontwikkeld.
Maar de leerling wordt hier ook zelfstandig van, onderscheid zich van de rest, leert reflecteren.
Hierbij is muziek het middel om al deze dingen te ontwikkelen.
Bewust zijn van zijn eigen kunnen:
De leerling krijgt hier zelfvertrouwen van. Als je weet dat je iets echt kunt dan zorgt dat voor zelfvertrouwen. De leerling krijgt een gevoel van eigenwaarde en individualiteit. Als je weet wat je kunt, kun je keuzes maken. Leerling leert te reflecteren op zichzelf.
Hierbij is muziek het middel.
Ook hierbij moet een leerling weer veel uitgeprobeerd hebben om er achter te komen of hij iets kan of niet. Pas na vaak gezongen te hebben weet je of dit je ligt of niet. Pas na veel gespeeld te hebben weet je of je een goede instrumentalist bent. Pas na veel geluisterd te hebben weet je of je goed kunt luisteren.
Het doel is hierbij dus om al deze dingen gedaan te hebben. Muziek is dus het doel.
Een zanger:
Zingen kan altijd. Op elk moment, in elk lokaal. Hier heb je geen materiaal voor nodig. Ook kan de leerling overal zingen. Op de fiets, onder de douche, in de auto enz.
Ook ben ik er van overtuigd dat ieder mens kan leren zingen. De ene stem is mooier dan de ander maar ieder mens kan leren zingen!
Hierbij is muziek dus het doel. Je wilt de leerlingen laten zingen, het liefst nog mooi ook!
Als een leerling erachter komt dat hij best goed kan zingen zal dit ook weer leiden tot zelfvertrouwen en extra plezier. Misschien durft een leerling zelfs op een podium te staan. Zo raakt iemand gemotiveerd en podiumvaardig door muziek.
Hierbij is muziek weer het middel om iemand zelfvertrouwen, plezier, motivatie en podiumervaring te geven.
Een speler:
Wat voor kick geeft het om ineens in een bandje te staan. De een speelt gitaar, de ander drumt, iemand anders speelt piano, de ander bas en het klinkt nog vet ook!
Voor spelen heb je natuur wel veel benodigdheden nodig maar het kan al snel succesmomenten opleveren. Hoe tof is het om door middel van 3 akkoorden al een liedje te kunnen spelen op de gitaar. Of met 1 simpel ritme al een bandje te begeleiden op de bas!
Als je het eenmaal leuk vind kun je steeds naar een hoger niveau gaan. De leerlingen worden steeds betere spelers en leren steeds meer akkoorden en ritmes.
Ook hierbij heb je dus de kick en het genieten. Muziek is dus het middel.
Maar de leerlingen worden ook steeds beter in hun akkoorden, ritmes, samenspel enz. Muziek is dus het doel.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Interessant stukje Kim! Ik ga er even goed over nadenken en dan misschien nog een wat uitgebreider antwoord geven, maar ik vind dat je wel een punt hebt. Waarom zou je ook kiezen tussen middel of doel?
Ik ga morgen eens nadenken, Kimmie!
He Kimmie, volgens mij hoef je ook helemaal niet te kiezen tussen middel of doel. Het lijkt alleen wel zo dat wanneer je muziek als doel gebruikt (met concrete muzikale doelstellingen die je wil bereiken) je muziek automatisch als middel gebruikt om bijvoorbeeld aan zelfvertrouwen en succeservaringen te werken. Andersom zou je, wanneer je muziek als middel inzet, met doelstellingen aan moeten komen die nauwelijks zijn te rijmen met je muziekles (werken aan zelfvertrouwen, verminderen van faalangst e.d.) Als je die dan mooi verpakt in een muzikaal jasje, zoals 'podium ervaring opdoen' (ter vermindering van de faalangst) of 'een popliedje spelen' (voor de nodige succeservaringen) wil je dit natuurlijk wel op enig niveau doen en ben je automatisch weer bezig met muzikale doelstellingen, en is muziek dus weer je doel.
Een reactie posten