woensdag 29 oktober 2008

Derde les: luisterles!!

Vandaag een luisterles gedaan..Moeilijk hoor!
Iris had een heel leuk idee voor een luisterles en toevallig sloot dit idee perfect aan bij mijn muziektheater stuk..
Ik had een cd gemaakt met allemaal verschillende liedjes uit verschillende landen, allemaal met typische kenmerken voor dat land en heb ieder kind een wereldkaart gegeven waar ze per fragment in aan moesten geven waar het liedje vandaan kwam..
Ik vond het echt een moeilijke les.. Normaal heb ik echt geloof ik de liefste klas die er bestaat.. Ze luisteren ontzettend goed, doen goed mee, kunnen veel, zijn gemotiveerd enzovoorts. Maar vandaag ging dat heel wat anders.. Ze hadden 's ochtends ook al ontzettend veel gedaan waarbij ze zich moesten concentreren (rekenen, taal, nieuwskring en de geschiedenis toets bespreken) en ze hadden allemaal zoiets van: Ooh leuk dadelijk lekker even zingen. Dat zeiden ze ook allemaal. Waren allemaal heel benieuwd welk lied we vandaag weer gingen doen maar helaas voor de kinderen.. Ze moesten nog aan het eind van de ochtend even geconcentreerd mee doen met de luisterles. Timo zei vandaag tijdens reflectie dat kinderen gewend zijn om met muziekles alleen te gaan zingen en zodra je iets anders wil gaan doen met ze dat het dan heel onrustig word. Dat vond ik eigenlijk wel een hele goeie. Ze hadden vandaag denk ik hele andere verwachtingen van de muziekles en dan moeten ze zich ook bij mij (waar ze normaal lekker kunnen zingen) nog eens concentreren. 
De onrust zorgde ervoor dat het luistergedeelte veel langer duurde dan ik van te voren ingepland had.. Dat was echt wel heel jammer.
Ik heb de fragmenten kunnen beluisteren en de antwoorden kunnen geven maar eigenlijk veel te weinig over bepaalde stijlen kunnen zeggen. Ik heb nu besloten om iedere les even aan het begin 5 a 10 min een bepaalde stijl te bespreken. Bijvoorbeeld volgende week even Blues, die week erop het even over the Beatles hebben enz. Dan leren ze ook nog wat over de stijlen die we vandaag behandeld hebben en leren ze toch nog wat ik ze vandaag eigenlijk wilde leren maar wat niet helemaal ging zoals het moest.
Ik moet denk ik met dit soort dingen nog net iets duidelijker zijn in bepaalde dingen. Dat ze bijvoorbeeld ook echt weten dat het echt stil moet zijn tussendoor. Misschien was ik vandaag ook wel iets te onduidelijk en reageerde ik wel iets te soft op het drukke gedoe in de klas. Ooit mag ik denk ik best iets duidelijk zijn als ik iets anders wil hebben. En dan niet speciaal meteen strenger maar wel duidelijk.. (tip van Erszi op mijn credo, en dat is inderdaad wel een goeie.. Je kunt rust en stilte ook creeren door duidelijkheid en niet speciaal door strengheid)!!

3 opmerkingen:

Tolodo zei

Tsja, je hebt ook gewoon een beetje pech gehad dat ze zo'n intensieve dag achter de rug hadden. Misschien moet je es vragen of je een keer 's ochtends les mag geven. Deed bij mij wonderen!

Erzsi Ladage zei

Een luisterles hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je dan de hele tijd stil op je stoel moet zitten en van alles op een blaadje moet invullen. Muzikale kenmerken zijn vaak heel prima duidelijk voelbaar te krijgen door er bijvoorbeeld een dans aan te koppelen (of dansante opdrachten). Misschien kun je ook een keer matten lenen uit het gymlokaal, die je in dat prachtige lokaal op de grond legt en ze lekker te laten liggen, met ogen dicht. Of.... of....
Zo hebben ze te eerste het idee dat ze iets heel anders doen dan bij de andere lessen (zoals ze ook graag willen). En veel belangrijker: door ze de muziek waarvan je wilt dat ze die beluisteren met hun lijf te laten vertalen, 'embodiën' ze veel beter en blijft het niet hangen in weer snel vergeten kennis....

Jeroen Schipper zei

Ja, ja,mensen, bij elkaar kijken; het werkt echt! Probeer daar ook echt voor open te staan en het te zien als elkaar helpen en van elkaar leren.